Yttersta tiden

Läran om den yttersta tiden var en viktig del av Risebergarörelsens förkunnelse, ett ämne som återkom i månget möte. Det blev också det huvudämne som Olof Gabriel Hedengren berörde i sin sista predikan i december 1870, några dagar innan han avled i en stroke. Men han skrev också en bok i ämnet.

Hedengren kallade sin bok; ”Kort sammanställning af skiftens profetior om Ändans tid”. Boken trycktes 1860 på Lindhs boktryckeri i Örebro och såldes för 10 öre styck. Med kulört omslag 12 öre riksmymt. Så billigt som möjligt för att alla då skulle ha råd att köpa ett exemplar.

 

För att alla skulle förstå 

Hedengrens målsättning med sin skrift var att dels att sammanställa en så enkel och förståelig skrift som möjligt om Gamla och Nya testamentets profetior om framtiden, för att allmänheten lättare skulle kunna förstå sig på dem. Men framförallt var den en skrift som skapades för att få människor att lita på Bibeln och komma till tro på Jesus. För att man, som han skriver, inte ”ska överraskas av den yttersta tidens förfärliga tilldragelser”.

 

Byggd på tyska pietister

Boken är byggd på kunskaper av de tyska pietisterna Johann Albrecht Bengel (1687-1752) och Magnus Friedrich Roos (1727-1803). Men en hel del tankar tycks dock ha varit Hedengrens egna slutsatser, särskilt fotnoterna. Bengel och Roos var båda ledare inom den würtemburgska pietismen. Centrala delar i deras tolkningar av Bibelns apokalyptik handlade om sluttiden för världen, Jesu tillkommelse, tusenårsriket och ett framtida gudsrike där judarna tilldelats en dominerande roll som ljus för hedningarna.

Trots att skriften enbart är på 20 sidor nämns den ännu av eskatologiska författare, som en av de första och viktigaste svenska böckerna i läran om den yttersta tiden. Dock syns den vara en sällsynthet i bokhyllorna, både bland enskilda forskares och de teologiska läroanstalternas. Efter en del letande återfann vi dock ett (!) exemplar på Kungliga biblioteket i Stockholm. Kanske är det den enda som finns kvar i Sverige i dag?

 

Samtiden och framtiden

Hedengren hoppades att läsning av hans bok skulle intressera folk att studera Bibeln själva, genom att slå upp de bibelställen som han hänvisade till i uppställningen. Motstånd fanns. Då som nu. Dels från direkta motståndare som hånade och förlöjligade Bibelns profetior, men även troende som ansåg den vara alltför stor och helig för att ens försöka förstå sig på.

Även om huvuddelen av Hedengrens utläggningar om framtiden koncentrerar sig utifrån Bibeln, så ser han samtida världshändelser som uppfyllandet av profetiorna. Han pekar på motståndet mot den pågående svenska väckelsen, om politiska oroligheter, stridigheter mellan olika nationer m.m. Guds ord och dess profetior var i högsta grad dagaktuellt! Mycket av det som Hedengren skriver om 1860, är sådant som vi och 1900-talets människor har fått se gå i uppfyllelse.

 

Otro och liberalteololgi

Det första Hedengren tar itu med i sin skrift, som ett tecken på att den yttersta tiden närmar sig, är den tilltagande otron, naturdyrkan och föraktet mot Guds ord.  Han går emot en professor Boströms mfl filosofiska föreläsningar, vilka blev banbrytare för det som vi idag känner som liberalteologi. Hedengren hade ju själv en gång läst teologi vid Uppsala universitet och hade egna erfarenheter av lärare att jämföra med. Om än ljumma så ändå inte motståndare till kristendomen. Men nu kunde han konstatera att Boströms otrosfrön ”tidigt utsås i den studerande ungdomens lättböjda hjärtan”.

 

Syrien och Israel

Därefter skriver Hedengren om kommande världskrig, men också om ett framtida betydande krig i Syrien. Där ”mahomedanernas oblidkeliga hat och wåldsamma framfart mot de christna föranleda de förras utdrifwande från detta land”. Något som ju är dagsaktuellt 2015.

Hedengren skriver också om att judarna en gång ska återvända till Israel, och att det är början till den yttersta tiden. Vi som lever idag vet att så också skett och att Israel utropades som stat 1948.  Han förutsäger också ett framtida världsrike byggt på tio stater.

 

Anklagar påven

En stor del av Hedengrens skrift är också en anklagelse av påvedömet, ”moder till skökorna på jorden”. Han menade att påven är den Bibeln talar om som Antikrist. En hyperintelligent person som kommer att uppträda i tidens ände, mot Gud och hans folk: ”Denna förskräcklige demoniske, om än i en viss yttre sedlighetsdräkt framstående herrskare skall börja sin gudlösa bana som påwe och romerska kyrkans hufwud”

Senare kommer även en satanisk personlighet, en falsk profet, som oemotståndligt kommer att förleda folk till stor villfarelse, tro på lögnen och ha lust till omoral. Denne skall avskaffa all offentlig gudstjänst och uppträda i Guds ställe som gud. Alla ska tvingas ta ett märke i handen med talet 666.

Men allt leder till Kristi seger över Antikrist. De som tillhör honom ska få ingå i det härliga rike, som i Uppenbarelseboken 21 och 22 kapitel  betecknas med ”det nya Jerusalem.

 

För dig som vill läsa Hedengrens skrift går det att göra här, tryck upp dokumentet ”Ändans tid”

 

 

Text: KG Mattsson

Hedengrens bok om yttersta tiden blev viktig för framtida eskatologer