830
Ansgar införde kristendomen till Sverige
1008
Olof Skötkonung döps i Husaby källa, den förste svenske kung som tog dopet och förblev kristen till sin död. Katolicismen får därmed fotfäste i Sverige
1527
Gustav Vasa anammar den lutherska läran och gjorde den snabbt till statsreligion. Katolicismen avskaffas
1720-tal
Pietismen och herrnhutismen kom till Sverige genom hemvändande karoliner som omvänts under sin fångenskap i Ryssland och Tyskland
1808
Genom predikanten Jacob Otto Hoof spreds den hoofianska väckelsen
1815
Svenska Bibelsällskapet grundades
1837
Svenska nykterhetssällskapet bildades av Georg Scott med prästen Peter Wiselgren som centralperson.
1840
Georg Scott lät bygga Engelska kapellet i Stockholm vilket blev den första frikyrkan i Sverige.
1840-tal
Roparrörelsen startar i Mellansverige, främst i Småland, Västergötland, Närke och Vämland
1851
Den lågkyrkliga väckelserörelsen låg bakom att Ersta diakonianstalt startade sin verksamhet. Det var dels ett sjukhus för fattiga, dels den första sjuksköterskeskolan i Sverige. Föreståndarinna var Marie Cedershiöld
1853
Jönköpings traktatsällskap gav den framväxande väckelsen fastare former. Knut Wilhelm Almquist, väckelsepräst och gift med Charlotta Sandell, äldre syster till sångförfattarinnan Lina Sandell Bergh
Svenska Evangeliska Alliansen började in verksamhet
Stockholms stadsmission startade av Evangeliska Alliansen avdelning
1855
Riseberga bönhus byggdes, vilket därmed idag är Sverige äldsta missionshus
1856
Evangeliska Fosterlandstiftelsen, EFS, en lågkyrklig rörelse, grundades av prästen Hans Jacob Lundberg i Lindebserg med stöd av väckelsepredikanten och skribenten Cark Olof Rosenius. Syftet var att i en inomkyrklig organisation samla de människor som berörts av väckelsen och därigenom fungera som ett alternativ till den framväxande baptismen.
Jönköpingsposten startades av Herman Hall, en boktryckare som startat ett en mängd krista skrifter, traktater, sånghäften, texter för söndagsskolanm.m.
EFS gav ut boken ”I detta tecken”
1857
Svenska baptistsamfundet bildas av Anders Wiberg, f d präst i Svenska kyrkan
EFS grundade tidningen Budbäraren med Bernhard Wadström som redaktör.
'
1860
Den första nattvardsföreningen i Sverige bildades på Risberga gård i Fjugesta. ett initiativ som övertogs på andra håll i Sverige. Dessa omvadlades dock efterhand till missionsföreningar, för att slutligen bli frikyrkor som fortlever än idag (2023)
EFS-förlaget gav ut boken var Luthers Kyrkopostilla, vilken kom att ges ut i åtta upplagor och 70 000 exemplar.
1861
Lina Sandell anställdes av EFS för att översätta andras verk och göra egna sånger. Hon skrev över 1 700 dikter och psalmer, bland annat några av de mest kända svenska psalmtexterna: Tryggare kan ingen vara, Blott en dag, Jesus för världen givuí sitt liv samt Jag kan uicke rlkbna dem alal
EFS styrelse beslöt att starat utlandsmission och grundade året för detta ändamål Johannelunds Missionsinstitut, numera Johanneslunds teologiska högskola
1865
EFS sände sina första missionärer, C. J. Carlsson, L. J. Lange och P. E. Kjellberg till Eritrea
EFS kolportörerna fick rätt att predika
1868
De första metodistförsamlingarna grundas . Metodistkyrkan var en frukt av den amerikanska väckelsen och kom till Sverige genom hemvändande sjömän som mött metodismen i amerikanska hamnar
1878
Oenighet inom EFS kring innebörden av Jesu försonon, den Augburgska bekännelsen och den kyrkliga natvardsordningen.Paul Peter Waödenström blev avskedad från sin tjänst som EFS-ombud.
'Svenska Missionsförbundet bildas av Paul Peter Waldenström. Medlemmarna kallades länge för ”waldenströmmare”’
1880
Sjundedagsadventisterna grundas av Jonas Persson Rosquist och Olof Johnson
Den första svenska adventistförsamlingen fanns i Grythyttan
1882
Frälsningsarmén höll sitt första möte i Stockholm under ledning av Hanna Ouchterlony. Hon hade dessförinnan snabbutbildats till frälsningsofficer i England
1887
Helgelseförbundet bildades av Edvard Hedin och Carl Johan Axel Kihlstedt under den förta Torpkoferensen
1889
Lina Sanderl blev redaktör för EFS uppbyggelsetidskrift Barnens vän.
1892
Örebromissionen grundades av predikanten John Ongman
1894
Fribaptistsamfundet bildades av Helge Åkesson. Starka fästen för rörelsen var Skåne, Gotland och Dalarna
1906
EFS koloprtker började kallas predikanter.
1907
Pingströrelsen kom till Sverige efter en väckelse på Azusa Street i los Angeles I Sverige var det framförallt baptister som blev pingstvänner . Från 1911 kom den unge baptistpastorn Lewi Pethrus allt mer att stå i centrum för rörelsen, och hans församling Filadelfia, Stockholms sjunde baptistförsamling uteslöts ur Baptistsamfundet 1913
1911
Efter en lärostrid inm EFS otm principer för bibeltolkning, bildades Missionsällskzpet Bibeltrogna Vänner (MBV) under ledning av Axel B Svensson, förste predikant i Betlehemskyrkan i Stockholm MBV heter numera Evangelisk Luthers mission - Bibeltrogna Vänner, ELM
1919
Svenska Alliansmissionen bildades . Man har rötter tillbaka till Jönköpings traktatsällskap som bilades
1943
Den första kvinnliga styrelseledamoten, Isabella Stolpe, invalde i EFS styrelse
1960
Den första svenska maranataförsamlinge bildas i Örebro. Bland ledarprofilerna fanns Arne Imsen, Donald Bergaård och Målle Lindberg
I slutet av 1960-talet pågick en bibelsynsdebatt inom EFS,. I samband med att Jihanneslun skulle flytta till Uppsal och inleda ett samarbete med Uppsala univerisitet ansåg rektorn Torsten Nilsson att det var aktuellt att reflektera över den rådande bibelsynen i rörelsen. Nilssons egen metod för att tolka Bibeln kan i efterhand klassas som moderat historisk-kritisk, där han själv ansåg att skriften behövde tolkas kristologiskt och soteriologiskt (ur frälsningsavsikt).
1963
EFS tog avstod till den högkyrkliga ämbets- och kyrkosynen som motivering för att inte acceptera kvinnliga präster, där man underströk att det avgörande inte är vem som predikar utan vad som predikas.
1967
EFS började ordinera pastorer.tll
1977'
EFS gav ut skriften. ”Organisation och bekännelse” redigerad av Karl Axel Lundqvist, (1977)
1980
Trosrörelsen kom till Sverige. Ledaren var Ulf Ekman
EFS-förlaget publicerade under 1980-talet ett antal böcker mot framgångsteologin. Spänningarna som uppstod under den första tiden har dock kommit att avta under 20 år som gick och på vissa håll till försoningsprocesser.
'
1982
EFS gav ut skriften "EFS i demokratins tidevarv: Utvecklingen som inomkyrklig rörelse 1918-1927” Lundqvist, Karl Axel
'
1984
EFS gav ut skrften ”Spegel för ett Sekel”
1987
EFS inledde scoutverksamhet
1989
EFS och Svenska började tillsammans utbilda och viga präste och predikantr/pastorer enligt kyrkans ordning.
1990
EFS-tidningen Budbäraren fick sin första kvinnliga chefredaktöa Inga Belani.
1992
Vineyard Norden startade i Stockholm 1992 av Hans Sundberg, Hans Johansson och Ted Jeans
1994
Fribaptistsamfundet slogs samman med Helgelseförbundet till ett nytt samfund
1995
Utsågs Birgutta Eriksson till EFS första kvinnliga ordförande.
1997
Fribaptistsamfundet/Helgelseförbundet bildade tillsammans med Örebromissionen samfundet Nybygget kristen samverkan, vilket 2002 ändrade namn till Evangeliska Frikyrkan
2000
EFS gav ut skriften ”Med Smak av Nåd”, av red Tomas Nygren
2003
EFS gav ut skriften ”Ett utvalt släkte: Väckelse och sekularisering”
EFS börjad aktivt arbeta med nyplanterin av missionsföreningar och EFS-grupper. Nya gemenskaper har bland annat startats i Uppsala, Hisingen, Timrå och Stockholm
2005
EFS startade barn- och ungdomsförbundet Salt
2006
EFS gav ut skriften ”De osedda dagar: Om EFS identitet, framtid och historia”.
2008
EFS gav ut skriften ”Från prästvälde till lekmannastyre". Lundqvist, Karl-Axel
2009
Stefan Holmström tillträdde som missionsföreståndare I EFS 1 juni
2011
EFS gav ut skriften ”Konfessionalitet och medbestämmande. Evangeliska Fosterlands-Stiftelsens struktur och den nyevangeliska väckelserörelsens regionala nivå fram till 1922.” Larspers, Torbjörn
Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svensk Missionskyrkan bildade gemensamma samfundet Equmeniakyrkan
2013
EFS hade 15 000 medlemmar
2017
EFS missionsföreståndare blev Kertstin Oderhem
2014
Ulf Ekman, ledaren i Livets Ord lämnade rörelsen och blev katolik